detiknafaskejora

Image hosted by TinyPic.com

A S S A L A M U A L A I K U M :: p u j i a n k e p a d a A L L A H ::
m y o n l y L O R D o f u n i v e r s e :: w e l c o m e 2 m y b l o g ::
n i c e 2 m e e t u :: i k u t s u k a a k u l a h ! ! ::

Image and video hosting by TinyPic

Friday, June 09, 2006

pub and pro

Image and video hosting by TinyPic

gambar ni aku tangkap secare curik2 kat sebuah kedai buku jepun kat isetan KLCC...

Ahli sihir

Jumaat mlm nk tgk opening world cup dan perlawanan petame antare jermen lawan costa rica… kompem jermen menang 3-0 mengikut ramalan aku yg asyik betul je nih (konfiden je aku!)… Pele bekas pemain kebangsaan brazil adelah salah seorang ‘ahli sihir’ piale dunia yg dapat ramal pasukan mane yg pegi final…

mase tahun 2002 nyer world cup, satu bulan sebelum game bermule dia mention jermen akan bertemu brazil mase final… tup2 mmg betul dia punyer ramalan tuh! Kali ni dia buat ramalan yg brazil akan bertemu ngn England mase final… em, betul ke tidak meh kite tunggu sesame…

absolute immunity

aku nk bace PIL1 tajuk ‘immunity’ last topic PIL 1… Meh sini aku nk citer sikit prinsip immunity dalam international law nih… diskusi ini adelah dari minda bawah sedar aku yg ingat2 lupe, sebab aku tak bace ape lagi untuk topic nih…

ade 2 jenis konsep immunity, satu absolute immunity, yg kedua restrictive immunity… Absolute immunity teory mengatekan bahawe sesebuah negare tak boleh di dakwe atas ape2 tindakan salah yg dilakukannye di bawah undang2 negare lain tak kire samade wrongful act tu adelah berbentuk sovereign act atau commercial act.

Contohnye dlm kes mighell melawan sultan johor (mighell v. sultan of johore 1984).. mighell ni adelah seorang puteri dari negare mane ntah (England kot) dah bertunang ngn sultan johor, pastu sultan johor tak jadi kawen ngn dia (breach of promise to marry), pastu puteri tu amek la tindakan kat sultan johor sebab breach of promise to marry (senang citer dia amek tindakan sebab sultan johor putus tunang ngn dia la)..

Mase ni persidangan kes ni kat mahkamah british kat England… so sultan johore pun defend diri dia kate: aku ni sultan johore kerajaan yg berdaulat… so aku ni kebal (immune) dari ape2 tindakan undang2… so mane boleh dia nk amek tindakan kat aku…
pastu judge pun ckp cakap: em, betul la tu… so ko terlepas la dari tindakan undang2…

Restrictive immunity

tapi konsep absolute immunity ni tak fair la sebab dah mmg sah org tu bersalah… tapi mangse tak boleh dapat ganti rugi atau pun pampasan atas kesalahan tu… sebab tu ade konsep baru restrictive immunity… iaitu sesebuah negare hanye bersalah atas wrongful acts in relation to commercial act only, but not sovereign act…

contohnye kerajaan sebuah negare buat kontrak nk beli pasir dari negare lain, tetibe dia ckp tak jadi nk beli plak pasir tu… so negare yg satu lagi tu bleh amek tindakan gune local law dia on the basis of breach of contract… sekian… yg kurang2 tu nnti yazid tambah/betulkan… kihkihkih!!

thank you very much for your comments

Image and video hosting by TinyPic

0 Comments:

Post a Comment

<< Home