detiknafaskejora

Image hosted by TinyPic.com

A S S A L A M U A L A I K U M :: p u j i a n k e p a d a A L L A H ::
m y o n l y L O R D o f u n i v e r s e :: w e l c o m e 2 m y b l o g ::
n i c e 2 m e e t u :: i k u t s u k a a k u l a h ! ! ::

Image and video hosting by TinyPic

Sunday, June 04, 2006

feel

Image and video hosting by TinyPic
gambar akmar tgh pakai stokin belang2 mase kat kem raudah...

Intro

Bismillahirrahmanirrahim… Sekarang jam tgn casio aku tgh menunjukkan pukul 4.37 pagi, hari isnin 5 hb 6, 2006… mase aku tgh menaip bende nih, halwa telinge aku dijamu oleh dendangan robie william dgn lagu hit beliau bertajuk ‘feel’.

feel deleted

siang tadi (4 hb 5, 2006) adelah hari yg paling aku malas gile babas! Mane taknye.. punye la malas gile aku hari tu sampai pukul 2.30 ptg baru bgn tido…. Tapi justify jugak la sebab mlm tu aku tido kul 4.45 pg sebab borak ngn izzi… tibe je izzi dtg ke bilik aku dikale dingin si embun menitis ke bumi…

sekarang ni pukul 4.40 pagi.. aku stil tak tido2 lagi… maybe sbb siang tadi dah puas tido kot.. at least aku tak buang mase camtu je mlm2 ni, sempat gak aku abiskan buat note for 3 topics subjek PIL 1 aku… so senang sikit aku nk bace for final xm aku, dan jugak untuk test 2 aku pade hari rabu nih! Itu baru buat note, belum hapal point2 dan cases lagi!

Lagu ‘feel’ robie William masih lagi menusuk telinge aku dgn sedap sekali pade pagi2 bute nih… sebenarnye aku terserempak ngan lagu ni mase aku nk delete byk2 lagu dalam PC buruk aku ni (sebenarnye ni computer abg aku!)… punye la byk lagu dlm PC ni ntah sape2 ntah masukkan, tapi aku asyik dgr certain2 lagu je… so aku pun ambik keputusan nk delete lagu2 tu sebab buat menyemak dan memberatkan computer aku je!

Obsesi digital

Lagi pun computer nih telah di beratkan ngn gambar2 pogrem akhi yg byk giler… bayangkanlah untuk pogrem kem raudah je ade seribu lebih keping gambar dalam PC nih! Semuenye dari kamera digital anis, sazlie, zul, dan sofiy.. itu blm kire kamera ashrani lagi… (itu blm kire pogrem2 lain lagi yg ade dalam pc nih!)

utk gambar paling byk dtg dari kemere anis sebanyak 318 gambar (itupun selepas di delete gambar2 yg kabur), diikuti oleh kemere sazli sebanyak 310 gambar, followed by kemere sofi sebanyak 237 gambar dan lastly kemere zulhilmi (along) sebanyak 92 gambor…

Then untuk kem raudah tu dalam pc aku nih ade sebanyak 89 rakaman video from those digi kemera. Duration rakaman paling sekejap adelah selame 2 saat, manekale paling lame adelah 1 minit 43 saat…

Aishah si merah

mase mule2 sot sem bukak dulu, aku pegi la naik kete ngn pizin gi rumah abg **** nk amek PC aku, then rupe2nye mase kitorang sampai kat rumah dia tu takder org! (sape soh tak tepon dulu!).. pastu aku pun pegi la jalan2 kat rumah flat budak2 mentee jap kat setapak indah tu…

pastu kitorang singgah jap pegi gerai jual kuih mak azmi/aisyah borak2 ngn mak dia and anak2 dia… so kitorang cite la pasal kuih, pasal mak pah, pasal anak2 dia,pasal progrem2 dan pasal mentor2.. sambil2 tu aku tlg la si aishah tu jual goreng pisang mase mak dia tgh naik atas rumah semayang zohor… (mase ni pizin tgh tido kat surau seberang jalan!)

tangisan si kalah

pastu kitorang pun pegi la melepak kat satu taman permainan tu, lepas penat2 main permainan kat taman tu (dah besar2 pun nk main gak?) kitorang pun lepak la jap.. then berlaku la satu pergaduhan antare 2 orang budak .. sorang budak kecik dan sorang budak gemok! Yg tak logiknye adelah budak gemok tu adelah seorang penakut tak berani nk pukul budak kecik yg samseng tu!

Boleh dia biarkan budak kecik bedebah tu ejek/caci dia dan tolak2 dia camtu je? Yg paling best tu adelah dekat 4-5 kawan2 dia provoke budak gemok tu soh pukul je budak kecik tu… ade yg cakap: “harap badan je besar, tapi penakut!!”, dan ade yg cakap: “bodoh la ko ni, kalau aku dah lame aku pukul!!” lame gak la adegan maki hamun 2 budak dan tolak menolak tu berlaku… smpai budak gemok tu nangis2!

Help me!

Pzin plak tanye aku, nk ke tak nak kitorang leraikan pergaduhan tu… pastu aku slamber je buat judgment bahawe jgn halang diorang bergaduh… sebab pe aku ckp mcm tu? Sebab dulu kecik2 mase kat sekolah rendah aku penah byk kali begaduh, takder sorang pun yg leraikan pergaduhan aku atau nk tolong aku! Kdg2 aku menang, kdg2 aku kalah…

tapi aku tak kisah sebab kalah, at least bile dah besar smpai skarang ni aku dah jadi budak yg lasak dan punyai jati diri untuk tidak takut kalah kepade sesiape... (heheheh!) So mende2 camtu tlh mempengaruhi aku supaye jgn biarkan diri aku sewenang2nye diinjak2, dan dihina!

Pelawan ombak!

Lagi pun aku ingat lagi satu dialog sorang bapak kepade anak laki dia dalam satu citer omputih (tak ingat la tajuk citer tu!)… dia kate kat anak dia, di suatu mase dalam hayat ko, ko akan di timpa kesusahan dan masalah… so keberanian ko sebagai lelaki sejati akan dinilai samada ko berani ke takut nk hadapi ombak badai tu… jadi hadapilah ombak itu seperti seorang lelaki.. (camtulah lebih kurang dialog lam citer tu…)

Mase aku ckp taknak leraikan fight antare 2 budak tu aku tak tau la pizin setuju ke tak ngn aku punye idea… yg aku tau dia diam je dan dia pun tak leraikan fight tu… tapi klu mende2 camtu berlaku lagi depan mate aku aku rase aku tak bleh nk biarkan gitu je, sebab aku takut nnti tuhan bagi balasan buruk plak kat aku,,.. lagi pun nabi soh kite cegah kemungkaran walaupun dgn hati… (ad’aful iman / selemah2 iman)

Bye2…

thank you very much for your comments

Image and video hosting by TinyPic

2 Comments:

At 3:53 AM, Anonymous Anonymous said...

Bagus jugak abg tak leraikan pergaduhan diorang... the kids need to learn everything they can so they will be a good citizen when they grow up. Tapi kita kena pertimbangkan jugak. Tak semua benda yang diorang belajar tu adalah baik2 belaka.

Apa yang diperlukan oleh mereka (generasi kecil) adalah sokongan, bimbingan dan bantuan dari kita supaya mereka sentiasa berada diatas jalan yg benar. Amin...

 
At 10:05 PM, Anonymous Anonymous said...

sepatutnyer ko ambik gambo diorang tuh buat tontonan umum..jgn leraikan..tunggu sampai sorang pengsan dulu pastu berdarah2 mcm nak dekat22 nazak....ganaz tak!

 

Post a Comment

<< Home