detiknafaskejora

Image hosted by TinyPic.com

A S S A L A M U A L A I K U M :: p u j i a n k e p a d a A L L A H ::
m y o n l y L O R D o f u n i v e r s e :: w e l c o m e 2 m y b l o g ::
n i c e 2 m e e t u :: i k u t s u k a a k u l a h ! ! ::

Image and video hosting by TinyPic

Friday, August 25, 2006

she burns like a sun

Kul 2am, 26.08.06. sabtu.

Bab 1: nasik dalam polisterin

Skrang ni musim convest kat uia. Sume kafe kat kolej diarahkan tutup, supaye sume budak gi beli makanan kt convest hill. Baru la untung org yg menyewe tapak yg mahal kat convest hill tu untuk berniaga. Makanan kt situ pun mmg mahal sebab sewe tapak yg mahal.

Tetibe je mlm td rase lapar. Pastu aku teringat maybe wadio pegi jalan2 or makan kat convest hill lepas abis miting akhi, then aku pun send mesege kat dia soh dia beli makanan kat aku, balik nnti baru aku byr balik. Tunggu2 punye lame, aku rase lapar giler, make aku pun pegi la kios beli makanan byk2. pastu aku melantak mkn kat bilik sampai buncit.

Lepas tu baru la wadi balik membawe bungkusan makanan aku. Aku mkn 3 suap je. Setengah polistrin nasik tu aku bagi kat ezad, setengah lagi aku bagi kat mizi. Make abislah nasik satu polestrin tu… sekianlah kisah nasik dalam polistrin tu….

Bab2: kisah air hujan

Ptg tadi ujan turun lebat giler… kul 5.30pm aku ajak yasid gi makan. Kitorang lalu kat sungai kat kafe econs tu, tgk air sungai dah naik melimpah keluar dari sungai… pastu kitorang sampai kafe HS tgk lantai kafe tu dah tenggelam dek air yg keluar membuak2 dari satu penutup lantai kat kafe HS tu. Ntah dari mane ntah asal usul dan sumber air tu keluar… mungkin dari longkang ataupun dari tempat simpanan kumbahan? Wallahu aklam.

Lepas tu yasid ajak aku mkn kat kafe galeri, so kitorang naik la level atas. Wadi pun ade sekali mase tu, tapi keadaan tak jauh bezanye… dekat satu tangge tu air mencurah2 keluar dari atas satu siling… menyimbah2 orang yg lalu gune tangge tu, unless kitorang dapat bergerak sepantas cahaya, barula tak kene simbah dek air tu! Sekianlah kisah air hujan…

Bab 3: madam basyiran begum mubarak ali

Mlm ni aku terjumpe balik satu handout yg diberi oleh mdm basyiran begum mubarak ali kat students dia yg mengajar aku MLS1 mase aku first sem first year dulu. Handout tu dia bagi pade pagi hari jumaat, mase tutorial MLS 1. handout to content dia pasal ‘LEARN HOW TO LEARN’:

1. honour god
2. learn how to learn-action
3. make the best out of the worst
4. be prepared for changes-get rid of your fear-don’t fear to find
5. put aside time wasters
6. plan and organize well
7. think positive and be creative
8. treat time as money-it is very precious
9. be daring and be humble

begitulah isi kandungan dia… dah lame dah aku tak nmpak mdm nih… mintak2 dia ingat lagi and kenal lagi kat aku bile aku jumpe dia kat mane2.. last aku blaja ngn dia subjek equity and trust mase 3rd year dulu… sekianlah kisah mdm basyiran begum mubarak ali…

Bab 4: imam import 1

Hari ni hari jumaat. Lepas aku amek air semayang aku masuk dewan solat utame masjid uia, mase tu la ku dgr announcement kate khatib kutbah jumaat ari ni dijemput khas dari kanada. Dia nih adelah director kat pusat islam kat sane kot.. camtu lah lebih kurang pekerjaan dia.. name ape ntah ustat ni aku tak ingat..

Mule2 tgk muke dia atas mimbar aku tak dapat identify lagi dia ni mat saleh ke atau org arab. Kutbah pertame dia alam bahase arab. Lancar je kutbah dia tu. Ckp arab dia pun fluent giler. Tapi tak semestinye dia tu org arab klu bahase arab dia fluent. Aku kagum gile tgk dia bagi kutbah tanpe perlukan text, dan point dia tu terus menerus kluar dari mulut dia tanpe terskat2 atau terhenti2.

nmpk sgt dia nih mmg jaguh berpidato dan byk pengalamn bg talk or speech. Lagi pun dia nih mmg org terpelajar lagi berilmu tinggi, sebab tu ntk point yg kuar dari mulut dia. Mase dia bagi kutbah tu dia pakai serban putih besar aras kepale dia. Pakai jubah putih, pastu disarung lagi dgn jubah hitm provided by masjid uia.

Tgn kiri dia pegang tisu yg dia gune untuk kesat idung dan muke dia sekali sekale. Tgn kiri tu jugak la yg asyik aktif diangkat2 tinggi apebile dia menegaskan point2 yg penting dalam kutbah dia tu. Manekale tgn kanan dia tetap stay atas rostrum.

Mase dia bace kutbah tui kdg2 aku terpandang gak mimbar yg dia tgh berdiri tu. Diperbuat dari kayu yg tahan lame, keras dan berkualiti.. dgn corak ukiran bertemakan tunmbuh-tumbuhan, diukir dgn begitu teliti, indah dan berseni lagi mempersonakan.. kompem cost dia sgt mahal.

Then aku terase mcm nk amek je gambar ustat tu membace kutbah sambil berdiri atas mimbar gah tu. Di tepi mimbar tu plak ade 2 batang tiang di kiri dan kanan yg jugak indah terukir dgn ukiran2 yg berasal dari timur tgh aku rase.

Rase mcm menarik je klu gambar tu diambik seba ustat tu nampak hebat dan bile berdiri membace kutbah kat situ. Tambahan pule kedudukan aku membuatkan aku rase boleh menghasilkan komposisi gambar yg menarik dgn ceritanya yg tersendiri. Sekianlah cerita imam import 1…

Bab 5: imam import 2

Kutbah kedua ustat tu bagi dalam bahase inggetis plak. Sebnarnye kutbah kedua tu dia simplify balik pasal kutbah pertama tadi. Baru la aku paham ape yg dia ckp dalam bahase arab mase kutbah pertame dia td.

Bile dia ckp english tu baru la aku kompem yg dia tu org arab sebab slang dan pronouncation dia tu nampak sgt yg lidah dia tu lidah org arab. Contohnye perkataan ‘problem’ disebut ‘broblem’. Antare isi kandungan kutbah tu:

1. mule2 kite kene belajar ilmu agame seperti ilmu syariah dulu sebagai asas membina akhlak.
2. lepas tu barula belajar ilmu2 lain mcm ilmu sains ke, ekonomi ke (ilmu fardu kifayah)…
3. baru la kite tak salahgunekan ilmu tu untuk kepentingan sendiri dan memudaratkan org lain sebab akhlaq kite dah kukuh.
4. contohnye ade org yg menyalahgunekan teknologi untuk kepentingan sendiri dan memudaratkan org lain.
5. Diorang buat camtu sebab diorang takder akhlak.
6. org yg mengamalkan corruption kebanyakannnye adelah daripade golongan org2 yg terpelajar dan golonan2 kaye.
7. Yg menjadi mangse adelah org2 biase ataupun rakyat jelata.
8. inilah yg sering berlaku dalam negare islam seperti Indonesia katenye.. sampai umat islam kat sane miskin sgt sbb negare tak maju.
9. walluaklam.

Sekianlah sudah kisah imam iomport 2….

Bab 6: sleeping policeman 1

Seingat-ingat aku dari mule2 bonggol kat bus stand kolej faruk tu dibuat, cume 3 kali je aku mengalami keadaan dimane driver kereta tu berenti sebelum bonggol tu nak bagi laluan aku melintas jalan ke seberang.

Bonggol tu adelah sgt besar dibuat begitu demi keselamatan dan nk bagi penggune jalan raye berhati2 dan memperlahankan kenderaan diorang kat situ, sebab lepas bonggol tu adelah tempat budak2 laki selalu melintas ulang alik dari kolej ke kelas. Bonggol tu pulak dicat dgn warna terang kuning dan putih nk bagi nampak dari kejauhan especially pade mlm hari.

Org putih panggil bonggol ni ‘sleeping policeman’ sebab bonggol kelihatan seperti seolah2 seorang polis berbaring melintang atas jalan demi membuatkan pemandu kenderaan memperlahankan kenderaan sebab taknak langgar polis tu.

Tapi selain dari 3 kali peristiwa pemandu kerete tu memberhentikan kenderaan untuk aku, dah byk kali pemandu (termasuk penunggang moto) yg lain tetap tak memperlahankan kenderaan diorang ketika melalui bonnggol tu. Bende nih bahaye siot kepade penggune lintasan tu.

Ade satu occasion pade satu pagi mase aku melintas ramai ngn budak2 lain kat lintasan tu nk gi kelas, ade la sorang sister nih dia tak perlahankan langsung motor dia kat bonggol tu, hampir2 je dia nk langgar aku! Nasib baik la aku tak nene langgar. Muke dia plak dah abis chuak dah mase tu.

Bab 7: sleeping policeman 2

Image and video hosting by TinyPic
Bonggol kat malaysia...

Image and video hosting by TinyPic
Bonggol kat Britain?

Sebagai salah seorang pengguna jalan raye, aku pun tak terkecuali darpade melalui bonggol2 nih. Kdg2 bonggol tu dibuat terlalu tinggi, bile bawak je kete melalui bonggol tu rase terhentak kuat gile, boleh cedera org yg dalam kete tu. Kenderaan kite pun boleh rosak sebab terhentak kuat. Bonggol yg tinggi jugak akan bergesel dekat bawah perut kereta, abis rosak dan calar bawah kerete…

Satu lagi untuk bonggol yg baru siap dan tak sempat nk dicat ngn kale kuning pun bahaye gak. Kdg2 kite pun tak sedar ade sign board kat tepi jalan tunjuk isyarat ade bonggol kat depan. Penah mase aku bawak ngn pizin dan ikhwan pade satu mlm kat danau kota, aku tak nmpak bonggol tu pade waktu mlm sbb bonggol tu baru siap dan tak sempat nk cat lagi. Rupenye sepanjang jalan tu ade dalam 4 buah bonggol yg tak sempat nk cat lagi.

Mase aku fisrt year, aku aku penah bagitau kawan aku safwan tentang bahayenye bonggol ni walau pun sebenarnye bonggol tu dicipta untuk tujuan keselamatan. So safwan pun cerite la kat aku tentang bonggol kat negare Britain yg pernah dia pergi.

katenye bonggol kat Britain dibina dgn lebih selamat compared to Malaysia. Jadi bonggol kat Britain lebih mesra penggune jalan raye la (tgk gambar kat atas mengenai perbezaan bonggol kat Malaysia dan kat Britain) bonggol kat Britain tu boleh memperlahankan kereta sambil mengurangkan hentakan pade mase yg same.. wallahu aklam… habislah sudah cerita sleeping policeman2…

Bab 8: pelajar asing yg sangat asing

Kat iium ni ade byk forener, from bosnia, affrika, Pakistan, Bangladesh, India, china, turki , US , Senegal, Somalia, Ghana, etc. tapi aku kdg2 tak berkenan la sesetengah tindak2 tanduk diorang ni yg bertentangan dgn norma2 hidup manusia yg normal. Contohnye:

1. aku penah jumpe diari seorang forener yg mencatatkan tentang maki hamun pemilik diari tu terhadap negare Malaysia, bahawe Malaysia ni adelah negare yg tak best dan sgt bodoh bagi dia.
2. segelintir forener especially yg berkulit hitam suke kecoh2 dan bising2 bile bercakap, dan tak tau nk respek org lain.
3. segelintir mereka jugak adelah sgt pengotor, yg mane kelakuan pengotor diorang tu langsung tak munasabah dan masuk akal dan tak penah pun aku jumpe selame nih.
4. diorang ni suke borak2 dan jalan kat tgh2 jalan yg menjadi laluan orang samade kat kaki lima taupun jalan bertar kat uia nih. Nak tekan hon kang kene maki hamun plak.
5. diorang suke bwk kete laju2 dan secara merbahaya seolah2 tak aware langsung tentang keselamatan org lain. Sebab tu kawan aku tak bagi sewe kete kat forener.
6. segelintir diorang ni berkelakuan sgt tak munasabah yg menyebabkan org lain akan rase marah yg sgt2.
7. contohnye: aku penah gantung flyers pade satu mlm untuk satu event. Baru je selesai gantung flyers tu tetibe ade sorang forener yg kurang ajar lalu kat flyers tu pastu selamber je dia tarik sampai putus flyers yg baru aku gantung tu!
8. contoh lagi: aku tgk world cup match kat kafe faruk. Pastu ade sorang forener tu tak puas ati ngn match tu, dia bertindak membaling sampah sarap makanan kearah TV tu ikut suke ati dia je smbil memaki hamun.
9. contoh lagi: seorang forener cas enset kat masjid. Lepas abis cas enset, dia terus tarik charger dari soket tu tanpa menutup suis soket tu!
10. tapi klu forener yg baik tu mmg baik betul la…
11. saje je nk cakap: forener suke mkn nasik goreng!

Bab 9: insiden menara masjid

Aritu ade seorang forener dari US meninggal dunia kat masjid lepas terjatuh dari satu ketinggian bile dia sedang naik tangge menuju ke atas menare masjid. Lepas je incident tu pihakmasjid terus mengambil langkah betjaga2 dan langkah keselamatan untuk memastikan incident tu tak berlaku lagi.

Dekat dinding dalam menare tu tertulis notis: CAUTION YOUR STEPS. Dan grill besi dipasang untuk mengelakkan ade org naik ke atas menare tu tanpe permission. Habis dah bab 9….

thank you very much for your comments

Image and video hosting by TinyPic

0 Comments:

Post a Comment

<< Home