detiknafaskejora

Image hosted by TinyPic.com

A S S A L A M U A L A I K U M :: p u j i a n k e p a d a A L L A H ::
m y o n l y L O R D o f u n i v e r s e :: w e l c o m e 2 m y b l o g ::
n i c e 2 m e e t u :: i k u t s u k a a k u l a h ! ! ::

Image and video hosting by TinyPic

Saturday, November 04, 2006

Fantasi ku realiti

Image and video hosting by TinyPic

Mood: genius serius
Ekspresi muke: (-_-)
Lagu tema: permysuri (oag)

Dulu2 aku ditugaskan untuk monitor satu event. Pastu aku soh la sorang insan ni buat satu task. Aku explain la kat die kene buat camtu and camni. Pastu die kate dia tak bleh buat task tu sbb die sibuk ngn keje lain. Katenye die tak boleh buat banyak keje dalam satu mase. Katenye die hanye ‘manusie biase’, bukannye ‘manusie luar biase’. Then aku pun tak pakse la die soh buat keje tu.

Sampai sekarang aku masih ingat lagi kate2 tu. Demi memastikan negare dan umat manusia bertambah maju dan tidak selalu membuat alasan, aku decide nk buat definisi sendiri untuk siapekah ‘manusia biasa’. Definisi ini boleh lah dikatekan sebagai satu motivasi atau ‘safeguard’ kepade sesape yg suke sgt nk gune alasan ‘manusia biase’. Dalam hal ni aku kategorikan manusia kepade 3, iaitu:

1. manusia luarbiase,
2. manusia biase
3. manusia di bawah tahap biasa

‘Manusia luar biase’ adelah manusia superhero. Iaitu orang yg ade superpower mcm superman. Termasuk dalam kategori ni jugak adelah org yg tak penah rase tertekan atau tension dalam hidup. Die jugak tak penah menghadapi masalah dalam hidup. Org yg tak penah gagal dlm hidup jugak termasuk dlm kategori nih.

Manusia biase. ‘Manusia biase’ adelah orang yg kene terime hakikat bahawe selagi hayat di kandung badan, die tak dapat mengelak dari buat mcm2 keje demi kepentingan diri, keluarga, sahabat mahupun org lain. Manusia biase adelah org yg perlu melakukan bermacam2 perkara untuk kepentingan diri sendiri dan juge org lain.

Contohnye bekerje 5 hari seminggu, dari kul 9am sampai kul 5pm demi sesuap nasik. Bile die pegi keje, die akan dapat gaji (kepentingan diri dan anak2) dan negare akan maju sebab rakyat bekerje (kepentingan org lain). Manusia biase jugak adelah kategori manusia yg akan menghadapi tekanan dalam hidup seperti tekanan kerje, dan perlu mengharungi segale cabaran dan rintangan hidup.

‘Manusia di bawah tahap biase’ pula adelah org2 yg aku lebih mudah panggil sebagai org2 yg tak produktif.

Jadi adelah baik untuk kite berade dalam kategori ‘manusia biase’ supaye kite tak dicop sebagai manusia yg pentingkan diri sendiri, pemalas, tak bertanggungjawab dan tak produktif.

Ini adelah pendapat aku sendiri je. Yg baik kite jadikan peringatan (peringatan untuk diri sendiri dan org lain). Yg baik dtg dari allah, yg buruk dtg nye dari kelemahan aku sendiri.

thank you very much for your comments

Image and video hosting by TinyPic

0 Comments:

Post a Comment

<< Home