detiknafaskejora

Image hosted by TinyPic.com

A S S A L A M U A L A I K U M :: p u j i a n k e p a d a A L L A H ::
m y o n l y L O R D o f u n i v e r s e :: w e l c o m e 2 m y b l o g ::
n i c e 2 m e e t u :: i k u t s u k a a k u l a h ! ! ::

Image and video hosting by TinyPic

Sunday, October 29, 2006

T-vee 90-an

Image and video hosting by TinyPic

Mood: biase je
Lagu tema: TV 60-an (OAG)

Bile aku sampai je rumah sblm raye, aku mendapati tv kt rumah aku dah rosak. Mmg patut rosak pun tv tu sebab tv tu tv lame, yg dibeli mase aku dok temerloh, pahang, mase aku darjah 2. tv tu takde remote control (skarang umor aku 23 tahun dah!). Make tak best la aku duk kat umah tak dapat tgk citer best2. tapi yg best nye tv rosak ni aku mendapat ketenteraman sebab tak diganggu oleh bunyi bising dari TV.

Make aku dgn selumber dan bernas nye berkate: “kite kene beli tv baru”. Saranan yg bernas dan yakin tu sebenarnye ditujukan kepade abg dan adik aku supaye diorang beli tv baru sebab diorang ade duit sebab dah bekerje. Make cadangan aku dipersetujui, lalu kitorang terus pegi tesco sg petani pade mlm hari membeli TV baru yg best.

Aku penah terbace satu pengantar kata himpunan cerpen2 dari sasterawan negare. Shahnon ahmad penah tulis satu cerpen pasal sebuah keluarge islam dalam sebuah kampung. diorang duduk dalam satu rumah yg takde tv dlm di dalamnye. So famili tu tak terpengaruh ngn hiburan dan unsur2 negative dlm TV. Hari2 famili diorang bace quran and selalu semayang on time.

One day rumah tu baru beli tv. So family tu dah tak rajin lagi beribadat, asyik tgk tv je. Tv tu diletakkan atas meje yg dulu selalu disimpan quran atasnye. Tv tu jugak dilapik dgn sejadah yg dulu sejadah tu fungsinye utk semayang.

Akak aku penah ckp kat aku bahawe die berpendapat bahawe yg dimaksudkan ngn dajjal mate satu yg akan muncul diakhir zaman nk kiamat adelah TV dan computer, sebab bende2 ni melekakan dan menjadi medium penyebaran bende2 negative dan fitnah kepade masyarakat global.

Yg dimaksudkan dgn ‘mate satu’ tu adelah screen TV, wayang atau computer. Pendapat akak aku ni disokong oleh seorang penulis bebas yg aku penah bace artikel die dalam satu media mase baru2 ni. Wallahu aklam.

thank you very much for your comments

Image and video hosting by TinyPic

0 Comments:

Post a Comment

<< Home