detiknafaskejora

Image hosted by TinyPic.com

A S S A L A M U A L A I K U M :: p u j i a n k e p a d a A L L A H ::
m y o n l y L O R D o f u n i v e r s e :: w e l c o m e 2 m y b l o g ::
n i c e 2 m e e t u :: i k u t s u k a a k u l a h ! ! ::

Image and video hosting by TinyPic

Tuesday, February 28, 2006

go kart

Mentoring 3 AKHI
19-2-2006
taman tasik titiwangsa

Image hosting by TinyPic
tangan shahira tengah kupas limau.... hohoho!

komen2 participan. Yang bold tu mentor yang tulis.sikit je yg tulis komen... padahal participan lebih kurang 100.

1.komen saya kena selalu bawa ke go-kart atau moto bay. Minggu depan ingat. shahidan 5 jujur, kump merah 6
2.No komen. muhd imra
3.Kami seronok berlari. wan
4.Bas lambat. Geram betul. Itu jek. Games tak sistematik. Bihun takde lauk.
5.Ntah…. Kenapa mass tak mendapat sambutandari semua committee dan mentor. Sepatutnya mentor pun turut serta. Sebab tu lah namanya mass. Tapi akak trainers best… ikut sama aksi yang dilakukan dijalankan dan dikerjakan.
6.Best dan gembira. Mencabar dan menyeronokkan. Kakak2 dan abang baik2 sekalian. Kak ila sangat baik. Abang wadi kelakar. Yg benar: noor hildalia.
7.Dear group 3. sume ok. Sume best. Tahniah utk korang! Malas nak tulis.
8.Di titiwangsa best sangat. Ada akak bernama kak yana, aida dan azila. Bestnya kita main. Tapi boring sebab saya dah penah pergi. Kalau saya pergi pun pagi2 sahaja. Kalau pergi dengan akak2 di sini sampai pukul 5.30ptg. saya dapat kawan baru iaitu rodiah SKSI. Saya tak pernah pergi surau dekat titiwangsa. Abang wadi suka sanagt buat laicikang dengan abang baktiar. Syok jugak kat sini. Suasana yang indah nyaman dansegar. Kak yana pasanagn…..(tak habis) mumtaza.
9.Kami akan menang tak lama lagi kami akan menang. Mmg betul diorang ni menang (budak2 ni tak puas ati sebab kalah treasure hunt aritu kot!)
10.Kumpulan 1 main tipu sebab dia jalan dulu.
11.Makanan sedap.
12.Okey saya gembira. Nur ain najwa. 3 jujur.
13.One thing cam tak ok sikit. Arahan tak jelas dan sedikit lambat. Yang lain sume best.
14.Mengajar mata pelajaran.
15.No komen… Apalah kakak dan abang ni. Bawak lah kitorangpergi pulau tioman ke kedah. Farah hazira.
16.Sgt best. Saya rasa mcm nk pergi lagilah. Sgt seronok sekali. Tanda tangan. Fatin natrah.
17.Best. Siapa tak datang rugi. Dah tiada komen.
18.No komen. Abdullah.
19.Semua kem ini best je takde boring. No komen.
20.No komen. Iqbal. Rumah merah.
21.Abu zar (kosong je)
22.Aktiviti ok. Cuma agak kelam kabut sikit dgn bas. Boleh tingkatkan lagi coz ini first time buat kt luar. Wish all the best.
23.Program terbuka camni kat tempat public cam best ok? Tapi kena make sure kena ade control yang lebih dari mentor adik2 ni.

24.Bas lambat, kacau program. Tak berapa terkawal, kene ade komander. Byk buang masa, tentative program tak ikut sgt (mase)
25.Kakak dan abang baik.
26.Di taman titiwangsa saat-saat best. (pastu ade ayat2 yg telah dipadam ngn pemadam… ayat2 yang tak seharusnya ditulis oleh budak yg belum akil baligh!!)
27.OK!!! BEST!!! Mentor suka!!! Mentee suka!!! BEST!!!
28.Rasa seronok. Saya seronok. Kalau boleh buat jauh-jauh. Kem kalau boleh buat kem byk2. (pehal ko ni, ini mentoring lah, bukan kem!)
29.Puas hati sgt seronok bersukan. Muhammad eddie khushairy.
30.Seronok sukan.
31.Aida pasangan abang wajib (abang wajib???). Azua pasangan abang mizi. Kak ila pasangan abg wadi. Kak yana pasangan abang ijan.
32.Saya pergi sini best. Minggu depan saya akan datang lagi
33.OK.
34.Congratulations! Semua ok… mentee hepi. Mentor gembira….
35.Hari ini penat. Kakak makan. Hari sedap.
36.Ok aje!
37.Kak abang apa ni bawa pergi titiwangsa tak mainlah. Mainlah dekat kedah mana-mana je lah. Dahla kat titiwangsa ini panas. Sekolah kebangsaan setapak indah. Siti zulaikha binti tarmizie.
38.No komen. Ikram
39.no komen.
40.Best. Nur wada.
41.BEST!! =)
42.ape2lah… janji rock!! (ni aku tulis!)

ape yg aku pikir dan bile aku berpikir?

hoh, lame giler aku tak buat post kat sini,serius, aku rase aku ni adelah salah seorang yg byk berpikir. Mcm2 bende yang aku piker. Sebelum tidur aku piker. Mase berjalan aku berfikir. Mase miting pun aku berfikir…Tapi yang magiknye, salah satu mase yang paling mustajab untuk aku berfikir cari solution something tu bile aku tgh mandi! Serius!
Agaknye biler air tu menimpa kepala hotak aku, neuron2 otak aku aktif dan otak aku jadi sgt waras, sihat, cerdas, dan bijak! Urat2 otak aku pun lancar mengalirkan darah merah ke pelusuk otak aku….

Kdg2 aku asyik terpikir bende2 dalam kehidupan aku yang lepas. Aku still boleh ingat event 2,3 tahun sebelum aku masuk taski. Sampai arini aku still teringat mase safwan jadik head projek akhi dulu… dia ni genius gak orangnye, sekarang tengah berkolaborasi ngan ustat mazli tulis buku pasal HAMAS. Dulu dalam akhi dia ade buat program2 mcm tadarus al-quran mase ramadhan utk bdk2 AKHI, ziarah aidilfitri ke rumah mentee2 dan dia ade gak buat siri kuliyah SKULL (aku tak ingat SKULL ni stand untuk pe!). Dia invite certain2 motivator/speaker untuk bagi talk tentang motivasi,etc.

Siri kuliyah ni dia buat sebelah malam, terbukak kepade semua bdk2 yang join censerve especially. Boleh dikatekan mamat safwan ni bekerje keras gile2 utk SKULL ni. Boleh dikatekan juge dia buat hampir sume keje utk SKULL, walaupun dia ade berjuta2 members AKHI yang taat dan patuh dgn sepenuh hati kat dia!

Aku dulu2 sebagai budak akhi malas gile nk dtg SKULL ni, dalam pikiran aku mesti speaker tu cam bosan jek. Tak pun cakap topic yang aku dah tau dah,, tapi sebab safwan tu ade karisma kot, sebab tu aku datang gak ke SKULL one day tu! Mase tu safwan jemput abg naim, dia cite pasal karisma… point dia diambik dari buku yg dia tulis bertajuk : membina karisma. Camtulah lebih kurang tajuk dia. Hehehe…

Nur karisma

So rupe2nye si naim ni takder la poyo pun, best je. talk dia berisi mende2 yang aku tak penah tau, pastu care dia cakap pun mmg syok! Malam tu dia cakap pasal karisma… katenye karisma tu terletak pada pandangan seseorang tu terhadap seseorang individu. Maksudnye kat sini bukan karisma tu muncul bile si A anggap si B tu best, si B tu ade karisma.

Point dia adelah, karisma si A tu terserlah tanpa perlu anggapan dari certain2 individu. Maksudnye: bile si A tu ade karisma, semua org akan cakap dia ade karisma, tanpa seorang pun menafikannye! Pelik gile teori dia. Tapi dia cakap dia tulis dalam buku dia based on buku yang ditulis oleh tokoh lain. Ke aku yg silap dengar or tersalah paham ape yg dia cakap aritu? Entah aku pun tak tau!

1 jadi 10

Pastu aku teringat lak hadis nabi yg lebih kurang berbunyik: kalau buat satu kebajikan akan dibalas dgn 10 kali ganda kebaikan. Maksudnye di sini adelah mcm buat pelaburan. Arini ko laburkan singgit, esok2 ko dapat 10 ringgit. Hah, mcm business man la plak.

So kalau kite sedekah kat masjid, or sedekah kat orng rm 1, tak semestinye tuhan balas ngn 10rm kat kite, maybe lebih dari tu…!! Maybe balasan dia bukan dalam bentuk wang, tapi dalam bentuk kemudahan, kesenangan, kegembiraan, makanan, result exam power, gaji naik, dapat keje best, etc. so point dia jangan le kite ni lokek sgt.

Pastu kalau nk buat kebaikan tu x perlu la kita nk pilih orang. Kat sape2 pun boleh termasuk binatang. Lagi satu tak semestinye kalau kite senang je nk buat sedekah. So bile kite senang kite bagi byk, kalau kite susah kite bagi sikit. Jangan kedekut!

Tuhan takkan tanye berapa banyak baju yang kite ade dalam almari sepanjang hayat kite, tapi tuhan akan tanye berapa byk baju yg kite berikan kepade org2 miskin. Tuhan takkan tanye berape besar rumah kita, tapi tuhan akan tanye berape ramai org2 yang kita alu2kan datang ke rumah kita. Tuhan takkan tgk betapa baiknye rupa paras kita, tapi tuhan akan tengok adekah karakter dan hati kite baik atau jahat.

banyak baik punyer...

Pastu aku teringat dulu aku ade bace terjemahan buku cerita pasal hayat rabiatul adawiyah, tokoh sufi perempuan sezaman ngan imam hassan al basri, kat iraq sane! Rabiatul hidup ngn keluarge dia ngn keadaan yang serba kekurangan. Maksudnye family dia ni tahap miskin giler la.

Pastu bapak dia yang warak ni risau le xde makanan yang byk nak bagi kat anak2 dia yang ramai ni. rabiatul ni dari kecik sampai besar asyik keluar kate2 hikmah je dari mulut dia. Dia cakap kat bapak dia: tak semestinya bende yang byk itu baik, tapi bende yang baik tu semestinye byk.

Maksudniye, kalau harte kita banyak, tapi kalau harte tu digunekan dgn care yang salah, atau didapati ngn care yang salah, atau kite berleka2 dgn harte yg bayak tu, harte yg byk tu jadi mende tak baik. Tapi kalau harte tu sikit, tapi kalau kite dapat secara baik, dan digunekan secare baik, akan dapat berkat. Dan keberkatan tu adelah segalanya. So keberkatan tu adelah “banyak”.

Be strong, be grateful!!

So bile kite susah, jgn cepat putus ase, sebab ade lagi orang dalam dunia ni yg susah dari kite. Bile kite sedih, ade lagi org yg lebih sedih dari kite. Bile kite sakit sampai takleh bangun, tak cukup duit nk beli ubat or buat operation, ade lagi orang yang sakit lagi teruk, lagi tak mampu nk buat rawatan.

So kite kenelah bersabar atas dugaan tu, sebab mmg ade hikmahnye dan sebagai pengajaran dan tarbiyah. So ape2 pun kite kene brsyukur. Sebab ganjaran bagi syukur tu adelah sebuah kesenangan dan pahala. Bile kite senang jgn le bongkak sgt, sebab ramai lagi dalam dunia ni lagi kaye raye dari kite!

Chow dulu (sudirman pernah buat konsert free kat chow kit)

Dah la tu, ni semua sebagai peringatan kepade kite semua termasuk aku yg sering alpa dan terbabas ni! Wassalam. Chow!!

thank you very much for your comments

Image and video hosting by TinyPic

0 Comments:

Post a Comment

<< Home