detiknafaskejora

Image hosted by TinyPic.com

A S S A L A M U A L A I K U M :: p u j i a n k e p a d a A L L A H ::
m y o n l y L O R D o f u n i v e r s e :: w e l c o m e 2 m y b l o g ::
n i c e 2 m e e t u :: i k u t s u k a a k u l a h ! ! ::

Image and video hosting by TinyPic

Wednesday, May 18, 2005

CERITA SUFI...

mase cuti seblum sot sem tuh aku mencapai tahap
boring giler babai yg amat menyeksakan sanubari aku,,,
so aku pun geledah ler bahan2
bacaan kt umah kakak aku tuh,,

sebenarnye aku tak geledah pon..
aku capai2 gitu jek,
coz kt umah tuh buku mmg bersepah2..
ader kt atas almari, meje,etc.

so aku pu bukak la satu buku yg cam best nih,,,
ader satu criter pasal ahli sufi...
dia nih perempuan yg pakai baju bertampung2...
pastu nk di pendekkan crita ader sorg lelaki yg tanye dia,
apasal kambing2 ko kat padang nih boleh kawan
sama2 ngan geng2 serigala?
apsal kambing2 tuh tak kene makan?

so pompuan sufi tuh jawaB gini:
sebenarnye aku memeperelokkan hubungan
aku ngan allah
, so biler allah redho coz
hubungan ku dah ok dan rapat ngan tuhan,
tuhan pun memperelokkan hubungan
kambing2 aku ngan serigala...

so aku pun pikir la gak pasal mender nih,,,
tak mustahil pon...
biler kiter dah rapat ngan tuhan pun mungkin jugak
tuhan akan memperelokkan relationship
kiter ngan musuh kiter...
kiter akan terpelihara dari musuh,,,
or musuh tuh jadi baik ngan kiter,,,,

sebenarnyer gini..aku sejak 2 menjak nih selalu
sgt terbacer atau terdengar citer pasal sufi or tokoh2 sufi nih...
ader la satu ari tuh aku g la librari kt level irk,,,,
aku pun dgn selamber rockers dan rambangnyer
gi la kt satu rak tu,,,

pastu aku pakai capai je 2,3 buku..
pastu aku dpat la satu buku tuh,,
tgk tajuk dia takder la dia tulis INI BUKU PASAL SUFI.
entah haper ntah tajuk dia aku pun tak ingat..
pastu aku aku bukak ler satu muke surat kt tgh2 tu,,,
pastu ader la dia citer pasal idup tokoh2 sufi dan falsafah diorang...

salah satunyer ialah tokoh sufi wanita,,,
rabiatul adawiyah...
dia penah bermadah dan bersyair...
gini la maksud dia:
tuhan, klu aku menyembahmu kerana
takutkan neraka mu,
bakarlah aku dengannya...
klu aku menyembahmu untuk masuk syurga mu,
jgn berikan aku syurga tu..
aku hanya menyembahmu kerana aku
benar2 cinta kepadamu...
engkau lah satu2nya tuhanku..


so aku pun pikir 2 bende lepas bacer syair nih...

pertama aku pikir mungkin gak sufi nih dia
menyembah tuhan kerana cinta semata2
atau pun keutamaan mereka ialah
mencapai cinta tuhan,
and nk masuk syurga tuh no 2..
sbb tuh la sampai dia ckp mcm tuh dlm syair tu..
coz sgt taksub ngan cinta dia..

no 2 aku pikir gini..
mungkin syair tuh di reka2 oleh pengikut
tokoh tuh yg taksub dan fanatik ngn rabaiatul tuh...

coz aku penah bacer ader gak dlm kitab2 sufi diorang
citer atau ader riwayat yg tokoh suufi nih
penah naik ke langit mcm isyrak mikraj nabi...
pastu gi jumper malaikat2 tertentu pastu gitu, gini, bla, bla, bla,,

pastu ader gak riwayat yg sufi tuh kater yg
dia boleh padamkan api neraka ngan
mengibas2kan jubah dia yg bertampung2...

pastu ader la komen penulis artikel tuh,
dia kater sebenarnya mungkin gak mender2 nih
di reka oleh folower atau peminat taksub fanatik
tokoh2 sufi tuh...
so penulis tuh suruh kiter gune logik..
katenye,,klu dah sampai boleh padam kan api
neraka tuh kire powerful la same cam tuhan!
pasal israk mikraj tu, klu dia dakwe dia g israk mikraj kire
nih same tahap ngan nabi ler...
so dia pun suruh kiter berjage2 dan jgn
terpedaye ngan omong2 kosong nih...

pastu smlm aku g klas etik aku kul 4..
tetiber je ustat maslee malik citer pasal rabiatul adawiah
ngan syair dia yg aku penah bacer tuh,,,
pastu mase tuh aku tak focus,,
so aku pun tak dgr la aper yg dia ckp...
so aku pun tak tau la betul ke tak syair tuh...
di reka ke atau mmg rabiatul sendri ckp..

pastu dia pun citer pasal mender lain yg direka
pasal sufi nih kononnya dorang ade keramat itu dan ini..
pastu tetiber je aku fokus semula...ustat maslee ckp:

tak salah sebenarnye klu kiter sembah tuhan
coz nk masuk syurga dia...
coz tuhan pun dah janji saper yg sembah dia btl2
akan dapat ganjaran syourga...
pastu dia kater mmg kiter semua sebagai hamba tuhan
citer2 kite nk bertemu dan tgk tuhan...
klu kiter masukk syorga kiter boleh jumpe
tuhan seperti yg dijanjikan tuhan...


pastu aku pun teringat lah mase dulu2,,,
mase tuh arqam wujud lagi..
la satu artikel oleh mamat arqam nih dia tulis dalam
majalah arqam tuh..
salah jika kiter beribadat kt tuhan semata2 kite nk masuk syourga!

pastu klu kiter bacer kisah2 org keramat nih
kdg2 dia ader tulis orang tu boleh jalan atas air,
terbang, or boleh buat pisau tuh terbang and so on..
kdg2 mender nih meragukan dari segi aqidah...

tapi slalunye org sufi nih ader kasyaf,,,
la mender2 yg aku slalu jumper dalam buku..
pastu ader gak yg tulis pakaian rasmi diorang
nih baju yg buruk dan tak cantik coz diorg nih zuhud sgt2..

pastu byk gak yg kiter bace yg sesetengah kisah
ader citer yg diorang ni mati coz munajat diorang
diganggu atau terhalang oleh org lain...
so time tuh 'hijab' antara diorang dan tuhan diorang
tertutup sehingga diorang mati coz cinta diorang nih btl2 tebal...

ader jugak yg asyik cerita pasal kebesaran TUHAN
setiap mase dan menegah org lain dari menghentikan
atau melarangnya dari bercakap setiap
mase pasal kebesaran tuhan dan cinta agung ni.

so aku pun terpikir...adekah wali dan sufi tu same tahapnya, atau berbeza?

so sampai kt sini je lah..aku pun dah takder idea lgi nk sambung...

(wallahuaklam.. yg baik tuh dari tuhan..
yg tak baik tu dari kelemahan sayer sendri,,,,)

thank you very much for your comments

Image and video hosting by TinyPic

0 Comments:

Post a Comment

<< Home